Zakelijk portret

Het lijkt zo eenvoudig om even een fotootje te schieten voor je website of social media. Pak de telefoon, druk op de knop, uploaden en klaar. Maar het is de vraag of het resultaat past bij de stijl van jouw bedrijf en jouw website. Lees verder om te ontdekken welke voorbereidingen nodig zijn om te komen tot een goed zakelijk portret.

fotografie in de huisstijl

Hoe jammer is het wanneer je flink hebt geïnvesteerd in een mooie website en de foto’s verpesten de look en feel. Wat kan bijvoorbeeld misgaan?

  • foto’s zijn niet scherp
  • foto’s die verkeerde kleuren hebben
  • een slecht compositie, of scheef
  • niet relevante zijn, zoals vakantiefoto’s
  • en soms zelfs een mix van dat alles!

Echt zonde, want het jaagt bezoekers van je site weg.

Denk als een professionele fotograaf

Hoe moet het dan wel? Op een professionele manier! Maak een afspraak met een fotograaf, en zorg er samen voor dat de foto’s net zo goed zijn als de producten en diensten die je aanbiedt op je website!
Als een klant contact met me opneemt, dan vraag ik altijd flink door naar het doel en de toepassing van de foto’s. Soms lukt het telefonisch, maar vaak kom ik even langs op het bedrijf voor overleg. Regelmatig zit dan ook een communicatie medewerker, of ontwerper (webbouwer) aan tafel om te praten over de stijl en de aanpak. Zij hebben daar in het verleden namelijk al goed over nagedacht. Het is een gemiste kans als ik daar als fotograaf geen gebruik van maak.

Setting en kleuren fotoshoot

Denkend vanuit het doel van de foto en de huisstijl kan je een aantal afwegingen maken. We hebben het dan niet over goed of fout, maar over passend. Bekijk de 5 voorbeelden hieronder.

1. Een studio achtergrond of een natuurlijke achtergrond?

Mocht je een mooie ruimte hebben om in de fotograferen, dan is er veel voor te zeggen die te gebruiken. De achtergrond vertelt dan namelijk ook iets over het bedrijf. Het voordeel van een neutrale achtergrond is dat de aandacht volledig naar de persoon uitgaat.

2. Een studiofoto met een extra kleur of toch niet?

Wellicht past een kleur goed bij het concept van een bedrijf. De blauwe kleur hierboven voegt een spannende sfeer toe en vormt een mooi contrast met de warme huidtinten. Anderzijds kan de kleur afleiden als een geen duidelijke reden is die te gebruiken. Hansman Fotografeert heeft alle kleurtjes op voorraad.

3. een portret met een lichte of een donkere achtergrond

Een witte achtergrond geeft een fris en vrolijk beeld. De zwarte achtergrond is chique en zet de persoon nog meer in de spotlight. Wit en lichtgrijs past goed in zakelijke websites met een lichte achtergrond.

4. een sprekend portret of een statisch portret

Hartstikke leuk om een sprekend portret te gebruiken! Vooral als het past bij de boodschap die je wilt vertellen. Op een contactpagina met meerdere collega’s is het wellicht aan de drukke kant. Meestal maak ik op het eind van de fotosessie nog een serie foto’s met leuke gebaren en uitdrukkingen. Altijd handig om in je bibliotheek te hebben.

5. een Portret in de sfeer van de branche

De blauwe kleurstijl en de elementen in de achtergrond geven een beeld dat mooi staat bij de vernieuwingen in de branches die de Greenwise Campus ondersteunt. Het Solar Innovation & Experience Center heeft een ruimte die beschikbaar is voor onderwijs en bedrijfsleven. De groene kleuren op de muur passen perfect bij de doelstelling van de stichting.

Maak een afspraak

Heb je interesse om voor je personeel of jezelf een goed zakelijk portret te maken, neem dan contact op voor een afspraak.